موتور سیکلت های غیر استارتی ایران

در
دسته بندی ها: مقالات علمی آموزشی

در ایران، به طور کلی دو نوع موتور سیکلت غیر استارتی وجود دارد:

1. موتور سیکلت های کلاسیک:

  • موتور سیکلت های قدیمی مانند هندا CG125، هندا CB750، یاماها SR400 و کاوازاکی Z1
  • موتور سیکلت های کافه ریسِر و اسکرامبلر که بر پایه موتور سیکلت های کلاسیک ساخته می‌شوند.

2. موتور سیکلت های تریل و آفرود:

  • موتور سیکلت های تریل و آفرود دو زمانه مانند هوندا CR250، یاماها YZ250 و کاوازاکی KX250
  • موتور سیکلت های تریل و آفرود چهار زمانه مانند هوندا CRF250L، یاماها WR250R و کاوازاکی KLX250

دلایل عدم وجود استارت در این موتور سیکلت ها:

  • کاهش وزن: موتور سیکلت های غیر استارتی به طور کلی سبک تر از موتور سیکلت های استارتی هستند. این موضوع برای موتور سیکلت های تریل و آفرود که نیاز به چالاکی و مانورپذیری بالا دارند، اهمیت زیادی دارد.
  • کاهش پیچیدگی: موتور سیکلت های غیر استارتی از نظر فنی ساده تر از موتور سیکلت های استارتی هستند و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.
  • کاهش هزینه: به دلیل عدم وجود استارت، قیمت موتور سیکلت های غیر استارتی ارزان تر از موتور سیکلت های استارتی است.

نحوه استارت زدن موتور سیکلت های غیر استارتی:

  • استارت با پا: در این روش، راننده با استفاده از پا، موتور سیکلت را هل می‌دهد تا به سرعت مناسب برای استارت برسد.
  • استارت با دنده: در این روش، راننده دنده را در حالت خلاص قرار می‌دهد، موتور سیکلت را هل می‌دهد و سپس با رها کردن کلاچ، موتور را روشن می‌کند.

نکات مهم در مورد موتور سیکلت های غیر استارتی:

  • استارت زدن این موتور سیکلت ها به کمی مهارت و تجربه نیاز دارد.
  • در هنگام استارت زدن، باید به نکات ایمنی توجه کرد.
  • موتور سیکلت های غیر استارتی برای افراد مبتدی مناسب نیستند.

در حال حاضر، موتور سیکلت های غیر استارتی در ایران به طور محدود توسط برخی از شرکت ها و فروشگاه ها عرضه می‌شوند.

علاوه بر موتور سیکلت های ذکر شده، برخی از موتور سیکلت های برقی نیز غیر استارتی هستند.

امیدواریم این اطلاعات مفید بوده باشد.