در ایران، به طور کلی دو نوع موتور سیکلت غیر استارتی وجود دارد:
1. موتور سیکلت های کلاسیک:
- موتور سیکلت های قدیمی مانند هندا CG125، هندا CB750، یاماها SR400 و کاوازاکی Z1
- موتور سیکلت های کافه ریسِر و اسکرامبلر که بر پایه موتور سیکلت های کلاسیک ساخته میشوند.
2. موتور سیکلت های تریل و آفرود:
- موتور سیکلت های تریل و آفرود دو زمانه مانند هوندا CR250، یاماها YZ250 و کاوازاکی KX250
- موتور سیکلت های تریل و آفرود چهار زمانه مانند هوندا CRF250L، یاماها WR250R و کاوازاکی KLX250
دلایل عدم وجود استارت در این موتور سیکلت ها:
- کاهش وزن: موتور سیکلت های غیر استارتی به طور کلی سبک تر از موتور سیکلت های استارتی هستند. این موضوع برای موتور سیکلت های تریل و آفرود که نیاز به چالاکی و مانورپذیری بالا دارند، اهمیت زیادی دارد.
- کاهش پیچیدگی: موتور سیکلت های غیر استارتی از نظر فنی ساده تر از موتور سیکلت های استارتی هستند و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند.
- کاهش هزینه: به دلیل عدم وجود استارت، قیمت موتور سیکلت های غیر استارتی ارزان تر از موتور سیکلت های استارتی است.
نحوه استارت زدن موتور سیکلت های غیر استارتی:
- استارت با پا: در این روش، راننده با استفاده از پا، موتور سیکلت را هل میدهد تا به سرعت مناسب برای استارت برسد.
- استارت با دنده: در این روش، راننده دنده را در حالت خلاص قرار میدهد، موتور سیکلت را هل میدهد و سپس با رها کردن کلاچ، موتور را روشن میکند.
نکات مهم در مورد موتور سیکلت های غیر استارتی:
- استارت زدن این موتور سیکلت ها به کمی مهارت و تجربه نیاز دارد.
- در هنگام استارت زدن، باید به نکات ایمنی توجه کرد.
- موتور سیکلت های غیر استارتی برای افراد مبتدی مناسب نیستند.
در حال حاضر، موتور سیکلت های غیر استارتی در ایران به طور محدود توسط برخی از شرکت ها و فروشگاه ها عرضه میشوند.
علاوه بر موتور سیکلت های ذکر شده، برخی از موتور سیکلت های برقی نیز غیر استارتی هستند.
امیدواریم این اطلاعات مفید بوده باشد.